Rubrikėlė "Padūmok ir sužinok". Kaip Lietuvoje buvo uždraustas uostomasis ir kramtomasis tabakas. Išsamiai. Tingintys gilintis galite iškart tekste ieškoti parlamentaro J. Veselkos pasisakymo/siūlymo. Nors visai smagu ir visą to Seimo posėdžio stenogramos ištrauką pasiskaityti. Ištraukos netrumpinau, kad būtų aiškesnis kontekstas.
Dvidešimt trečiasis (433) posėdis
2003 m. lapkričio 6 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojai G.STEPONAVIČIUS ir A.SKARDŽIUS
Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo ir Tabako kontrolės įstatymo įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr.IXP-2802(2*) ES (svarstymas)
PIRMININKAS.Kolegos, trečiasis rytinio posėdžio darbotvarkės klausimas – Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo ir Tabako kontrolės įstatymo įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr.IXP-2802. Svarstymo stadija. Pradedame nuo komitetų išvadų išklausymo. Pagrindinis buvo ekonomikos. Kviečiu S.Burbienę. Ruošiasi J.Raistenskis pateikti papildomo komiteto išvadą. Prašom.
S.BURBIENĖ. Gerbiamieji kolegos, Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo ir Tabako kontrolės įstatymo įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas komitete buvo svarstytas ne vieną posėdį, buvo daromi klausymai, išklausytos pačios įvairiausios ir dažnai skirtingos nuomonės, buvo pateikta labai daug įvairiausių pataisų, kurių daliai komitetas pritarė, kitoms nepritarė. Todėl komiteto išvada yra tokia: “Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms”. Už tai pasisakė 7 komiteto nariai, 1 buvo prieš ir vienas susilaikė. Svarstyti teikiame antrąjį variantą, registruotą spalio 21 dieną. Būtent šį variantą šiandien turėtume svarstyti.
PIRMININKAS. Dėkui, gerbiamoji pranešėja. Dabar papildomas Sveikatos reikalų komitetas. Kviečiu J.Raistenskį pateikti išvadą iš tribūnos. Prašom.
J.RAISTENSKIS. Gerbiamasis pirmininke, gerbiamieji kolegos, svarstomu įstatymu Sveikatos reikalų komitetas buvo paskirtas papildomu. Komiteto išvada: pritarti įstatymo projektui su siūlymais. Pirma. Pasiūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento išvadas ir Sveikatos apsaugos ministerijos siūlymus. Tai jau Ekonomikos komiteto patobulintame projekte padaryta. Antra, projekto 13 straipsnyje po žodžių “oraliniam vartojimui skirta” įrašyti taip pat “uostomąjį ir kramtomąjį tabaką”. Kolegos, taigi Ekonomikos komitetas, kiek man žinoma iš diskusijos frakcijoje, rėmėsi Europos Sąjungos 37 direktyva, kur draudžiamas oraliniam vartojimui skirtas tabakas. Bet direktyva – tai minimalus reikalavimas. Mes, Sveikatos reikalų komitetas, siūlome sugriežtinti tą nuostatą ir po žodžių “oraliniam vartojimui skirtą”, įrašyti taip pat uostomąjį ir kramtomąjį, siekiant išvengti viršutinių kvėpavimo takų, burnos, bronchų piktybinių navikų susirgimų padaugėjimo.
Gerbiamieji Seimo nariai, nors pagrindinis komitetas ir nepritarė, dar kartą primenu, kad direktyva – tai tik minimalus reikalavimas. Mūsų tradicijos kontekste ir piliečių labui siūlyčiau 13 straipsnį traktuoti taip, kaip siūlo Sveikatos reikalų komitetas. Ačiū.
PIRMININKAS. Ačiū, gerbiamasis pranešėjau. Išklausėme komiteto išvadas. Diskusijoje Statuto numatyta tvarka užsiregistravo dalyvauti J.Veselka. Kviečiu jus į tribūną. Primenu, kad kalbant savo vardu – iki 5 minučių.
J.VESELKA. Gerbiamieji kolegos, šitą įstatymą įdomu vertinti ne tik kaip įstatymą, bet ir pažiūrėti mūsų santykių su Europos Sąjunga plotmėje. Iki šiol pas mus uostomasis ir kramtomasis tabakas buvo uždraustas. Vadinasi, šita direktyva, kaip jūs sakėte, nepabrėžia taip, kad… tuo pat metu paliekant valstybėms narėms galimybę tam tikromis sąlygomis įdiegti tokius reikalavimus, kokių, jų manymu, reikia asmenų sveikatai apsaugoti. Ir visas šitas įstatymas nukreiptas sveikatai apsaugoti. O pas mus iki šiol buvo draudžiamos tos dvi tabako rūšys. Pagal šitą įstatymą tos dvi tabako rūšys įteisinamos, vadinasi, šis įstatymas ne saugo lietuvių sveikatą, o praplečia galimybes daugiau rūkyti. Siūloma ne tik traukiamąjį tabaką, bet kramtomąjį ir uostomąjį. Vadinasi, vietoj vieno asortimento atsiranda 3 asortimentai. Žinote, kada yra įvairų prekių, tai yra kaip tik reklama. Štai, jeigu Europos Sąjunga sumaišo užpakalį su burna, tai dar nereiškia, kad mes, lietuviai, turim tą patį daryti. Todėl aš siūlyčiau (yra ir mano pasiūlymas, ir sveikatos…) pasilikti prie to status quo, kuris buvo iki šio įstatymo. Lietuvoje, taip sakant, kas per burną eina, tą ir uždrausti, išskyrus rūkymą, kuris ten neužtrunka. Tai būtų mano toks pasiūlymas. Parodykime, kad mes nebūsime tokie vasalai, kurie maišysime nesumaišomus dalykus. Ačiū.
PIRMININKAS. Dėkui. Kolegos, dabar mes turime stabtelti ties pataisomis, kurias teikia Seimo nariai arba komitetai ir kurioms nepritaria pagrindinis komitetas. Aš kviečiu į tribūną S.Burbienę – pagrindinio komiteto kuratorę svarstant šį įstatymą. Galbūt eilės tvarka. Pradedame nuo Seimo nario J.Veselkos pasiūlymo, tiksliau, nuo to pasiūlymų, kuriam nebuvo pritarta. 3 straipsnio 3 dalis. Gerbiamasis kolega, norėtumėt dar patikslinti savo argumentus?
J.VESELKA. Aš išdėsčiau.
PIRMININKAS. Gerbiamoji pranešėja, komiteto nuomonė.
S.BURBIENĖ. Gerbiamieji kolegos, mes iš tiesų šitą klausimą svarstėme kelis kartus. Iš pradžių buvo komitete lyg ir pritarta, tačiau po to, kai mums dar kartą teikėjai paaiškino, kad tai neatitiktų direktyvų, kad tai yra bendra muitinės erdvė, jeigu leidžiama kitose šalyse, tai ir mes tą patį turime turėti, tada komitetas balsavo, kad nepritartume tam siūlymui.
PIRMININKAS. Dėkui. Ar būtų norinčių paremti dėl balsavimo motyvų arba pasisakyti prieš? Mygtelkite mygtuką. A.Klišonis nori kalbėti. Du kartus didįjį ir tą, kuris už arba prieš. Prašom.
A.KLIŠONIS. Vis dėlto aš noriu paremti siūlymą, nes apsisprendimas direktyvoje, kad tai yra vien tik oralinis tabakas, bet ne uostomasis ir kramtomasis, nėra išsamus. Čia galima įžvelgti tą tendenciją, kad nuo rūkomojo tabako vartojimo bus pereita prie uostomojo ir kramtomojo tabako vartojimo, ta tendencija iš tikrųjų bus. Ir Sveikatos reikalų komitetas, svarstydamas tą klausimą, vis dėlto pritarė, kad tokia tendencija galima. Galų gale, gerbiamieji kolegos, aš noriu paprašyti jūsų paskaityti patį pirmąjį šio įstatymo straipsnį. Kam nukreiptas šis įstatymas? Tam, kad būtų apsaugoma ne tai kad nuo rūkomojo tabako, bet nuo tabako nepageidaujamo poveikio. Kad ir kokia forma jis vartojamas, vis dėlto jis yra kenksmingas. Remdamasis žmonių sveikatos interesais siūlau pritarti tai pataisai, kuri buvo teikiama.
PIRMININKAS. Niekas nenori kalbėti prieš. Kolegos, prašom balsavimu išsakyti savo nuomonę, ar pritariame Seimo nario J.Veselkos pasiūlymui.
Užsiregistravo 48 Seimo nariai. Už – 41, prieš nėra, susilaikė 5. Pasiūlymui, kurį teikia Seimo narys J.Veselka, pritarta.